ETICKÝ KÓDEX Poradenského centra Ženy ženám
9. septembra 2019Tento dokument obsahuje Preambulu a Základné etické princípy v poradenskom centre, ktoré
sú rozdelené do 6 kategórií:
- Normy pre vystupovanie a správanie
- Etická zodpovednosť pracovníka voči klientom.
- Etická zodpovednosť pracovníka voči kolegom.
- Etická zodpovednosť pracovníka voči zamestnávateľom a zamestnávateľským organizáciám.
- Etická zodpovednosť pracovníka voči svojej profesii.
- Etická zodpovednosť pracovníka voči spoločnosti.
Etický kódex ako základná etická norma správania sa zamestnanca organizácie v Únii materských centier s účelom vytvárať a podporovať žiaduce štandardy správania sa zamestnancov a zároveň informovať verejnosť o tom, aké správanie je oprávnené vyžadovať od týchto zamestnancov.
PREAMBULA
Profesia pracovníka v poradenskom centre je založená na hodnotách demokracie a ľudských práv a vo svojej práci sa riadia Medzinárodným etickým kódexom (IFSW14) a inými medzinárodne uznávanými normami (SCCD15), ktoré sami formulujú a na úrovni jednotlivých krajín prijímajú, aby vytvorili národný rámec svojej činnosti v príslušnom kultúrnom, sociálnom, právnom a ekonomickom kontexte na všetkých úrovniach.
Ich funkcie zahŕňajú:
- Asistovanie ľuďom pri rozvíjaní schopností, ktoré im umožnia vyriešiť ich individuálne,
komunitné alebo kolektívne sociálne problémy.
- Podporu adaptability, samostatnosti a vývoja.
- Podporu spravodlivých sociálnych stratégií, služieb a alternatívnych riešení prístupu
k existujúcim socio-ekonomickým zdrojom.
- Poskytovanie informácií a zabezpečovanie kontaktov s inštitúciami, ktoré poskytujú alebo
sprostredkúvajú socio-ekonomické zdroje.
- Pomáhať ľuďom prijať zodpovednosť za seba, spoznanie svojich práv a povinností, voči sebe,
rodine, komunite i spoločnosti.
ZÁKLADNÉ ETICKÉ PRINCÍPY PORADKÝŇ (PORADCOV)
- Normy pre vystupovanie a správanie
A. Vystupovanie.
Neustále udržiava svoje osobné i pracovné správanie a vystupovanie na úrovni vysokého profesionálneho štandardu.
B. Schopnosti a profesionálny rast.
Snaha o dosiahnutie a udržanie vysokej profesionality pri výkone svojej práce.
C. Služba.
Podľa svojich možností pomáhať ľuďom objavovať svoje zdroje pre vytváranie samostatnej komunity
D. Čestnosť.
Konať v zhode s najvyššími požiadavkami profesionálnej cti a všeobecne akceptovanými
morálnymi princípmi a zásadami.
- Etická zodpovednosť zamestnancov voči ženám (klientkam).
A. Prvoradosť záujmu klienta.
– zodpovednosť v prvom rade voči svojim klientom.
- rešpektovať ženy ako partnerky so všetkými právami a povinnosťami, vrátane
zodpovednosti za svoj život. Jednať tak, aby nebola poškodzovaná ich dôstojnosť a pristupovať ku všetkým s rovnakým úsilím.
- slúžiť ženám (klientkam) s lojalitou, maximálnym uplatňovaním profesionálnych schopností
a zručností napomáha rozvoju komunity, zlepšovaniu vzťahov a riešeniu konfliktov
v komunite i mimo nej.
- nezneužívať vzťahy pre osobné zvýhodnenie
- nemať podiel na akejkoľvek diskriminácii na základe rasy, etnicity, farby pleti, pohlavia,
sexuálnej orientácie, veku, náboženského vyznania, národnosti, stavu, politickej
príslušnosti, psychického alebo fyzického handicapu a rešpektovať jedinečnosť každého
človeka bez ohľadu na vyššie uvedené charakteristiky a bez ohľadu na to, ako sa podieľa na
živote celej spoločnosti
- vyhýbať sa pri výkone povolania vzťahom a záväzkom, ktoré sa môžu dostať do konfliktu so
záujmom klienta
- Poradkyne sa správa profesionálne a oddeľuje svoj pracovný život od súkromného. V prípade
existencie osobných vzťahov s niektorými klientmi KC, či existencie osobných sporov
s niektorým s klientov alebo jeho rodinou o tom informuje kolegov a spoločne hľadajú
primerané riešenie.
- Poradkyne pri práci so ženou (klientkou) zachováva profesionálny odstup.
- Poskytnúť ženám presné a kompletné informácie o rozsahu a povahe služieb, ktoré potrebuje, a ich prípadných rizikách
- požiadať o radu kolegov vždy, keď je to v záujme ženy (klienta)
- ukončiť pomoc žene (klientke)i, keď to už nie je potrebné
- zabezpečiť kontinuitu služieb a pomoci žene(klientke)i, v prípade, že sú naďalej potrebné a ona sma končí s ich poskytovaním
B. Práva klienta
- Snaha poradkýň v čo najväčšej miere podporovať snahu ženy v rozhodovaní o svojej budúcnosti samostatne.
C. Dôvernosť a mlčanlivosť
- Poradkyne rešpektujú súkromie ženy (klientky) a zachováva dôvernosť informácií získaných pri svojej práci.
- Poradkyne nesmú hovoriť o problémoch klienta ani vo svojom voľnom čase v prítomnosti rodinných príslušníkov, priateľov, blízkych alebo akýchkoľvek iných tretích osôb.
- Poradkyne sú povinné zabezpečiť dôvernosť informácií o klientovi pri ich posielaní, vrátane elektronického prenosu dát
- Poradkyne sú povinné ukladať záznamy o ženách (klientkach) na bezpečnom mieste
- Poradkyne sú povinné zabezpečiť dôvernosť informácií o iných osobách, o ktorých sa dozvedeli počas svojej práce
- Poradkyne sú povinné umožniť ženám (klientkam) prístup k jej záznamom
- Výnimkou z dôvernosti informácií je prípad, keď ich zamlčaním hrozí bezprostredné a vážne riziko pre klienta alebo inú osobu alebo vážne porušenie zákona v zmysle trestného činu alebo prečin
D. Honoráre
Poradkyne nesmú prijať za svoje služby úplatok
- Etická zodpovednosť poradkýň voči kolegom.
A. Slušnosť a zdvorilosť
Poradkyne neriešia svoje profesionálne alebo osobné spory s kolegami v prítomnosti žien (klientov).
B. Práca s klientmi kolegov
- Povinnosťou poradkýň je venovať sa klientom svojich kolegýň s najväčšou profesionálnou snahou a citlivosťou.
- Poradkyňa by nemala preberať klientov svojich kolegov bez dohovoru s týmito kolegami
- Etická zodpovednosť poradkýň voči zamestnávateľom a zamestnávateľským organizáciám
- Záväzky voči zamestnávateľským organizáciám.
- Poradkyňa pristupuje s vážnosťou k záväzkom voči zamestnávateľským organizáciám.
- Poradkyne sa majú snažiť o účelné a citlivé používanie zdrojov zamestnávateľskej organizácie
- Etická zodpovednosť poradkýn aj voči svojej profesii
- Udržiavanie cti profesie.
Poradkyňa udržiava a vyzdvihuje etické hodnoty, odborné poznatky a poslanie svojej profesie.
- Služba spoločenstvu.
Poradkyňa napomáha snahe profesionálneho spoločenstva sprístupniť svoje služby čo najširšej verejnosti.
- Rozvoj poznatkov.
Poradkyne sa snaží získavať a rozvíjať odborné poznatky a uplatňovať ich v profesionálnej práci.
- Etická zodpovednosť poradkýň voči spoločnosti.
- Podpora všeobecného blaha.
Poradkyňa podporuje všeobecné blaho spoločnosti.
Poradkyňa by mala aktívne navrhovať a podporovať také zákony a sociálnu politiku, ktoré podporujú sociálnu spravodlivosť a zodpovednosť
Etický kódex nie je súčasťou pracovnej zmluvy poradkýň, poradkyne sú povinné dodržiavať ho s rovnakou vážnosťou. V prípade, že sa pri výkone jeho práce objavia ďalšie etické otázky, usiluje sa o ich riešenie v rámci tímu UMC. Závažné etické dilemy rieši prostredníctvom internej/externej supervízie.